فقه
چارچوب فتوا در فقه وهابیت چگونه است؟
ارسال شده توسط hassan در جمعه, ۱۳۹۹/۰۲/۰۵ - ۱۶:۲۶اجماع در استنباط فقهی، چرا و چگونه؟
ارسال شده توسط Saberin در پنجشنبه, ۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۰۴:۰۲با عرض سلام و احترام
می دانیم که پایه اصول استنباط فقهی، ادلة قطعی و معصوم کتاب و سنت است و البته سنت هم باید بر محور کتاب باشد. عقل و اجماع فقط به عنوان كاشف از شرع است و نه دليل مستقل در مقابل قرآن.
قول مشهور فقها در تعریف اجماع چیست؟
اجماع در چه شرایطی و دقیقا به چه صورتی برای استنباط احکام استفاده می شود. آیا ممکن است بدون وجود آیه یا روایتی مشخص درباره یک موضوع و صرفا از طریق اجماع، فقیه به سنت معصومین پی ببرد و نهایتا حکم صادر کند؟
لطفا با مثالی روشن و کاربردی استفاده از اجماع را در استنباط فقهی نشان دهید.
دلایل مبتنی بر قرآن و احادیث معتبر برای حجیت اجماع به عنوان یک روش در استنباط احکام چیست؟
آیا اجماع مورد قبول تمامی فقهای گذشته و حال شیعه بوده است؟ تفاوت های کلی در استفاده از این روش بین فقهایی که از اجماع برای استنباط احکام استفاده کرده اند، چیست؟
لطفا پاسخ هایتان را حتی الامکان متناسب سطح عمومی از اطلاعات دینی بفرمایید.
با تشکر
آیا طبق نظر آیت الله جوادی، کسی که چند همسر دارد از نظر حکماء عادل نیست؟
ارسال شده توسط یارب در چهارشنبه, ۱۳۹۵/۱۲/۲۵ - ۲۳:۰۶سلام علیکم
باعرض ادب احترام به محضر استاد گرامی و کاربران محترم
بنده مدتی پیش مطلبی را به نقل از حضرت استاد جوادی آملی(حفظه الله ) دیدم که برایم ایجاد سوال نموه است
متنی که مشاهده کردم این بود:
عدالت بین زوجات از دیدگاه فیلسوف
سوال ( از محضر حضرت استاد سوال میشود)
ضمن عرض ارادت و مسئلت سعادت و سلامت براي آن جناب معروض مي دارد حضرتعالي در يک سخنراني فرموديد اگر کسي دو يا سه زوجه اختيار کند و در بين آنان عدالت را رعايت کند از نظر فقهي از عدالت خارج نشده وفقيه انرا عادل مي داند ولي اين شخص از ديدگاه فيلسوف و حکيم عادل نيست. اکنون اين سوال مطرح است با توجه به مطلب ذکر شده عدالت رسول اکرم صلي الله عليه و آله و ائمه دين عليهم السلام از نظر حکيم و فيلسوف چگونه ارزيابي مي شود؟
جواب(حضرت استاد پاسخ میدهند)
بسم الله الرحمن الرحيم 1. انسان کامل معصوم عدل ممثّل است و همه شئون علمي و عملي وي تعديل شده و از گزند افراط و آسيب تفريط مصون است.
2. تعدّد همسر درباره معصوم (عليهم السلام) براي حکمت است نه ارضاي غريزه. عدل کامل مقتضي رعايت مصالح فردي و جمعي است. «لا يقاس بآل محمد احدٌ.»
آيت الله جوادی آملی 6/8/1388
و اما سوالاتی که اکنون از محضر شما استاد گرامی و کاربران محترم دارم این است که
1- آیا نقل قولی که از حضرت استاد جوادی آملی (حفظه الله)بیان شده است حقیقت دارد؟(اصل نقل و قول آیا صحیح است)
2- اگر اصل نقل قول صحیح است ،منظور حضرت استاد از این عبارت«اگر کسي دو يا سه زوجه اختيار کند و در بين آنان عدالت را رعايت کند از نظر فقهي از عدالت خارج نشده وفقيه انرا عادل مي داند ولي اين شخص از ديدگاه فيلسوف و حکيم عادل نيست» چیست؟
اگر حقیر را در فهمیدن این مطلب یاری بفرمایید سپاسگزار خواهم بود
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
یازهراسلام الله علیها
فعل اخلاقی از نظر دین؟
ارسال شده توسط dinshenasii در سهشنبه, ۱۳۹۲/۰۷/۰۹ - ۱۶:۰۴با عرض سلام خدمت کارشناسان
موضوعی که سبب این سوال شد این بود که: من در دو تاپیک دیده بودم که کارشناس علاوه بر ذکر حکم فقهی موضوع برای پرسیدن از حکم اخلاقی موضوع به انجمن اخلاق ارجاع دادند. برای مثال این تاپیک:
http://www.askdin.com/thread31594.html
آیا اگر فقه به تمام افعال انسان تعلق میگیره دیگه چه طور میشه گفت این کار از نظر فقه اشکال نداره ولی از نظر اخلاقی گناهه یا اشکال داره؟
در یک سایتی دیده بودم که مستحبات و مکروهات در کتاب های اخلاقی ذکر میشند تا در کتب فقهی که مربوط به واجبات و محرماته؟ پس آیا خارج از فقه و فعل اخلاقی منظور مستحبات و مکروهاته که این ها اولا گناه اخلاقی محسوب نمیشوند و دوما باید براشون دلیل استحباب ذکر بشه.
البته من توجه دارم عرف عقل و علم و یا فقه مذاهب و ادیان دیگه درشون کارهای خوب دیگه ای هست منظور من چیزی است که دین ازمون میخواد که آیا به جز فقه چیز دیگری هست؟ و در غیر این صورت گناه یا فعل اخلاقی به چه معنی است؟
دروغ چیست و دروغ گو کیست ؟
ارسال شده توسط تولد دوباره در چهارشنبه, ۱۳۹۲/۰۵/۲۳ - ۱۲:۳۰[="DarkGreen"]سلام . من لازم دونستم که این تاپیک با کمک اساتید محترم تشکیل بشه . چون هر کسی اگر بخواهد چیزی را ترک کند بهتر است نسبت به آن شناختی کامل داشته باشد .
دروغ چیست ؟ آیا هر حرف مقابل حقیقت ، دروغ است ؟ آیا دروغ فقط با زبان قابل اجراست یا اینکه با همه اعضای بدن هم می توان دروغ گفت ؟ آیا دروغ ، در همه جا همه زمان ، دروغ است ؟
دروغ گو کیست ؟ آیا هر کسی که در مقابل حق ایستاده و دروغ بگوید ، دروغ گو است ؟ آیا هر کسی که دروغ گو است ، گناهکار هم هست ؟[/]
قاعده های فقهی
ارسال شده توسط احمد در جمعه, ۱۳۹۶/۱۱/۲۷ - ۱۶:۰۶بسم الله الرحمان الرحیم
باسلام
اگر اجرای برخی از احکام اسلامی درزمان فعلی انجام نشودیابه تاخیرافتدویاتغییریابد چه قاعده های فقهی مبنی برمشروعیت این اعمال وجود داردلطفا بامنبع بیان شود باتشکر
فقه و حق الناس معنوی
ارسال شده توسط mohammadka در چهارشنبه, ۱۳۹۷/۰۲/۱۲ - ۱۴:۰۲با سلام دو سوال داشتم آیا این جمله به لحاظ فقهی و شرعی درسته؟
«در حق الناس معنوی توبه کافی است»
و انجام این حکم موجب برائت ذمه است؟
۲)چه گناهانی جزو حقوق الناس معنوی هستند ؟آیا گناهانی مثل حق الناس آبرویی
حق هدایت مثلا اشاعه فحشا و بدعت و... از مصادیق حق الناس معنوی هستند؟
۳)توبه بدعت به چیز اتفاق می افتد؟
لطفا حکم فقهی را بفرمائید ممنون
مرجع آقای سیستانی
سه سوال فقهی
ارسال شده توسط mohammadka در سهشنبه, ۱۳۹۷/۰۲/۱۱ - ۲۱:۴۷با سلام دو سوال داشتم آیا این جمله به لحاظ فقهی و شرعی درسته؟
«در حق الناس معنوی توبه کافی است»
و انجام این حکم موجب برائت ذمه است؟
۲)چه گناهانی جزو حقوق الناس معنوی هستند ؟آیا گناهانی مثل حق الناس آبرویی
حق هدایت مثلا اشاعه فحشا و بدعت و... از مصادیق حق الناس معنوی هستند؟
۳)توبه بدعت به چیز اتفاق می افتد؟
مرجع آقای سیستانی
این سوال رو استاد مربوط به عرفان جواب داد حال می خواستم جنبه فقهی سوال را بدانم ممنون
قرض گرفتن از پدر و پس ندادن آن
ارسال شده توسط ALI5571 در پنجشنبه, ۱۳۹۷/۰۱/۲۳ - ۰۹:۳۱سلام علیکم
پسری از پدرش پولی قرض بگیرد وبه پدر پس ندهد آیا پولی که گرفته وپس نداده حرام است ؟