گلچین احادیث معصومین ---> "رذائل اخلاقی"

تب‌های اولیه

783 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: «إِنَّ لِلَّهِ عُقُوبَاتٍ فِی الْقُلُوبِ وَ الْأَبْدَانِ ضَنْكٌ فِی الْمَعِیشَةِ وَ وَهْنٌ فِی الْعِبَادَةِ وَ مَا ضُرِبَ عَبْدٌ بِعُقُوبَةٍ أَعْظَمَ مِنْ قَسْوَةِ الْقَلْبِ؛ همانا برای خدا شکنجه هایی است که بندگانش به آن گرفتار می شوند؛ هم بدنی و هم روحی؛ شکنجه ی بدنی این است زندگی برای او سخت می شود. شکنجه ی روحی در عبادت سست می شود و هیچ بنده ای به عقوبتی شدیدتر از قساوت دچار نشده است. (تحف العقول ص 296 /بحارالانوار، ج75، ص176)

پیامبر فرمودند:

«اَغْفَلُ النَّاسِ مَنْ لَمْ‌يَتَّعِظْ بِتَغَيُّرِ الدُّنْيا مِنْ حالٍ إِلٰي حالٍ»

يعني: غافلترين مردم كساني‌اند كه پند نگرفتند از تغيير و تقليب دنيا از حالي به حالي.

قال علي عليه السلام: اياك و مستهجن الكلام فانه يوغر القلوب.غرر الحكم / 2675
از کلام مستهجن بپرهيز که قلبها را به دشمني و کينه مي‌اندازد.

پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: «ربّ تال للقرآن و القرآن یلعنه؛ چه بسیار كسانی كه قرآن را تلاوت می‎كنند، در حالی كه قرآن بر آن‎ها لعن و نفرین می‎فرستد». (ری شهری، میزان الحکمه، ج 8، ص 90)

امام صادق (علیه السلام): «نماز شب، صورت را نورانی می کند» [حرّ عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج 8، ص 151- 152، ح 10278]

امام علي عليه السلام :
اَلْمَكْرُ بِمَنِ ائْتَمَنَكَ كُفْرٌ.

امام علي عليه السلام :
به كار بردن حيله درباره كسى كه به تو اطمينان كرده كفر [و ناسپاسى ] است .

شرح غررالحكم ، ج 1، ص 305.

قالَ الْحُسَيْنُ عليه السلام :
مَنْ لَبِسَ ثَوْباً يُشْهِرُهُ كَساهُ اللّه ُ يَوْمَ الْقِيامَةِ ثَوْباً مِنَ النّارِ.
فروع كافى، ج 6، ص 445 ـ وسائل الشيعة، ج 3، ص 354.
امام حسين عليه السلام فرمود:
كسى كه لباسى بپوشد كه او را مشهور (وانگشت نما) كند، خداوند روز قيامت لباسى از آتش بر او خواهد پوشاند.

[h=5]امام سجاد علیه السلام : [/h] وَ الذُّنُوبُ الّتى تُنزِلُ النِّقَمَ عِصيانُ العارِفِ بِالبَغىِ وَ التَطاوُلُ عَلَى النّاسِ وَ الاِستِهزاءُ بِهِم وَ السُّخريَّةُ مِنهُم ؛

گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز به حقوق مردم، و دست انداختن و مسخره كردن آنان.

وسایل الشیعه ج 16 ، ص 281 ، ح 21556

✨امام صادق (ع)فرمود:

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: از نفرین پدر خود، سخت بپرهیزید، زیرا چنین نفرینى «ابر» را هم مى شكافد و بالاتر مى رود، و مورد توجه خدا قرار مى گیرد، تا جایى كه خداوند متعال مى فرماید: آن نفرین را نزد من آورید تا مستجاب گردانم. بنابراین، از نفرین پدر علیه خود، سخت پرهیز داشته باشید، زیرا از شمشیر برنده تر است! (نوادر راوندی)

امام علی علیه السلام به فرزند بزرگوارش توصیه فرموده است که: «لا تُضِیعَنَّ حقَّ أخیكَ اتّكالاً على ما بینَك و بینَه؛ فإنّه لَیسَ لكَ بأخٍ مَن أضَعْتَ حقَّهُ»؛ هیچ گاه حقّ برادرت را، به اعتماد روابط دوستانه اى كه با او دارى ضایع مگردان؛ چه، آن كس كه حقّ او را ضایع مى كنى دیگر برادرت نیست [نهج البلاغة:الكتاب31.]

رسول خدا صلی الله علیه وآله:
علاقه نسبت به ریاست و ثروت سبب روئیدن نفاق در قلب و درون خواهد شد. (مجموعة ورّام، ص 264)

امام صادق علیه السّلام فرمود: دورترین مردم از خداوند عزّ و جلّ در روز قیامت سركشان متكبّر هستند. (جهاد النفس وسائل الشیعة / ترجمه افراسیابى / 255 )

حضرت صلی الله علیه واله وسلم فرمود: « لان یطعن فی راس احدکم بمخفط من یدیه خیر له من ان یمس امراة لا تحل له ». اگر سوزنی با شدت و ضربه بر سر یکی از شما فرود آید، بهتر از آن است که زنی را که نامحرم است لمس کند.
بهشت جوانان، ص 469. مرات النساء ص 117.

رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
وَ نِساءٌ كاسياتٌ عارياتٌ مُميلاتٌ مائِلاتٌ رُؤُوسُهُنَّ كَأَسنِمَةِ البُختِ المائِلَةِ لايَدخُلنَ الجَنَّةَ و َلايَجِدنَ ريحَها وَ إنَّ رِيحَها لَيُوجَدُ مِن مَسيرَةِ كَذا وَ كَذا؛
(در آينده) زنانى پيدا مى شوند كه در عين پوشيدگى برهنه اند (لباس هاى بدن نما و جوراب هاى نازك مى پوشند) هوسباز و دلفريب مى باشند، موهاى خود را طورى آرايش مى كنند كه مانند كوهان شتر جلوه مى كند. اينان داخل بهشت نمى شوند و حتى بوى آن را استشمام نمى كنند، با اين كه بوى بهشت از راه بسيار دور شنيده مى شود.
لسان العرب ج11 ، ص637 - تاج العروس من جواهر القاموس ج15 ، ص708

حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره می فرمایند:: مَنْ بَاتَ سَکْرَانَ بَاتَ عَرُوساً لِلشَّیَاطِین ![ جامع الأخبار(للشعیری) ؛ ؛ ص149] « کسی که شب را به پایان برد ، در حالی که مست شراب باشد ، صبح را به صبح رسانیده در حالی که عروس شیطان بوده است »

رسول خدا(صل الله عليه واله وسلم) فرمودند :

كسى كه عملى را بدون علم و آگاهى انجام دهد فساد وخراب كردنش بيشتر از اصلاحش مى باشد.

رسول خدا صلي الله عليه و آلهفرمود: ربا خوار و ربا پرداز و حسابدارِ امور ربوى و گواهان آن همه در بارِ گناه، شريك و مسئولند.
من لايحضره الفقيه جلد 3/274

رسول خدا (صلی الله علیه و اله) فرمود: «هر کس لقمه ای از حرام بخورد، تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و تا چهل صبح دعایش مستجاب نمی گردد.»

در روایتی از امام حسن عسکری علیه السلام آمده است که: مبادا روزى تضمین شده تو را از عمل واجب باز دارد
تحف العقول-ترجمه جعفرى، ص463

قال الاِْمامُ الْعَسْكَرىّ عليه السلام :
مِنَ الْفَواقِرِ التّىِ تَقْصِمُ الظَّهْرَ، جـارٌ إنْ رَأى حَسَنَةً أَطْفَأَها وَ اِنْ رَأى سَيِّئةً أَفشاها.
تحف العقول: 487
امام عسكرى عليه السلام فرمود:
يكى از مصيبتهاى كمرشكن، همسايه اى است كه: چون خوبى را ببيند روى آن سرپوش مى گذارد و اگر بدى ببيند آن را افشا مى كند.

پيامبر اکرم(ص)

پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله :
إیّاکُم وَ فُضولَ النَّظَرَ فَإنَّهُ یَبذُرُ الهَوَی وَ یولِّدُ الغَفلَهَ
از نگاه های اضافی بپرهیزید چرا که تخم هوس می پراکند و غفلت می آورد
بحارالانوار ج69 ص19

امام صادق (ع) در حدیثی ریشۀ كفر را حسادت معرفی كرده و فرموده اند:
«از حسادت كردن به یكدیگر بپرهیزید ؛ زیرا كفر ریشه‌اش حسادت است.»

ظلم
11. قال الامام علي - عليه السلام - :
الله َالله َفِي عاجِلِ البغيِ و آجِلِ و خامةِ الظلمِ و سوءِ عاقبةِ الكِبرِ.

«نهج البلاغه، خطبه 192»

امام علي - عليه السلام - فرمود: از خدا بترسيد درباره عاقبت ناگوار ظلم در دنيا و آخرت و از فرجام بد كبر و غرور.

12. قال الامام علي - عليه السلام - :
واللهِ لَوْ اعطيتُ الأقاليمَ السبعةَ بما تحتَ أفلاكِها عَلَي أَنْ أعصيَ اللهَ في نملةٍ أسلبُها جلبَ شعيرةٍ ما فعلتُهُ.

«نهج البلاغه، خطبه 224»

امام علي - عليه السلام - فرمود: به خدا سوگند اگر هفت اقليم را با هر آنچه در زير افلاك آن است به من دهند، بدين شرط كه با گرفتن پوست جوي از دهان مورچه اي
نافرماني خدا كنم، هرگز چنين نخواهم كرد.


13. قال الامام علي - عليه السلام - :
الجورُ عسوفٌ.

«غرر الحكم، ح 10199»

امام علي - عليه السلام - فرمود: ستم، بيراهه است.

14. قال الامام علي - عليه السلام - :
الجورُ ممحاةٌ.

«غرر الحكم، ح 10426»

امام علي - عليه السلام - فرمود: ستم، محو كننده (نيکي ها) است.

15. قال الامام علي - عليه السلام - :
إياكَ و الظلمَ، فمَنْ ظَلَمَ كرهت أيامُهُ.

«غرر الحكم، ح 2638»

امام علي - عليه السلام - فرمود: بپرهيزيد از ستمگري كه هر كسي ستم كرد، روزگارش ناگوار شد.

16. قال الامام علي - عليه السلام - :
إياكَ و الظلمَ فإنَّهُ يَزُولُ عمَّنْ تظلمُهُ و يبقي عليكَ.

«غرر الحكم، ح 2643»

امام علي - عليه السلام - فرمود: بپرهيزيد از ستمگري، زيرا ستم از كسي كه به او ستم كني زايل مي شود و (وزر و وبالش) بر تو باقي مي ماند.

17. قال الامام علي - عليه السلام - :
إياكَ و الجورَ، فإنَّ الجائرَ لا يريحُ رائحةَ الجنّةِ.

«غرر الحكم، ح 2670»

امام علي - عليه السلام - فرمود: از بيدادگري بپرهيز، كه بيدادگر بوي بهشت را استشمام نمي كند.

18. قال الامام علي - عليه السلام - :
ظُلمُ الضَعيفِ أَفْحَشُ الظُلْمِ.

«غرر الحكم، ح 6054»

امام علي - عليه السلام - فرمود: ستم كردن به ناتوان، زشت ترين نوع ستم است.

19. قال الامام الباقر - عليه السلام - :
اَلظلمُ في الدنيا هُوَ الظلماتُ في الآخرةِ.

«ثواب الأعمال، ح 34321»

امام باقر - عليه السلام - فرمود: ظلم در دنيا، همان ظلمات در آخرت است.

20. قال الامام علي - عليه السلام - :
ظُلامَةُ المظلومينَ يُمْهِلُها الله ُسبحانَهُ و لا يُهْمِلُها.

«غرر الحكم، ح 6078»

امام علي - عليه السلام - فرمود: ستمِ ستمديدگان را خداوند سبحان مهلت مي
دهد، اما ناديده نمي گيرد.


علی‌بن‌ابی‌طالب(علیه السلام) می فرمایند: «مَا أَقْبَحَ بِالْإِنْسَانِ بَاطِناً عَلِیلًا وَ ظَاهِراً جَمِیلًا»؛ چه زشت است که آدمی باطنی مریض و علیل داشته باشد امّا ظاهرش جمیل و نیکو باشد. خیلی دردناک است! انسان باید این روایت را در قلبش حک و دائم برای خود تکرار کند. زشت ترین مسئله این است که انسان باطنش خراب باشد. خیلی باید مواظب بود.

کسی که شخصی را به غیر نام خودش { با القاب زشت } صدا کند ، فرشتگان ، او را لعنت میکنند.
کنزالعمال جلد ۱۶ صفحه ۴۲۰ حدیث ۴۵۲۱۱

از امام سجاد(ع) نقل شده که فرمودند: «از خوشحالی به گناه بپرهیز؛ چرا که خوشحالی به گناه از خود گناه بدتر و بزرگ‌تر است.»

21. قال الامام علي - عليه السلام - :راكبُ الظلمِ يدركُهُ البَوارُ.

«غرر الحكم، ح 5386»

امام علي - عليه السلام - فرمود: سوارِ بر مركب ستم، به نابودي كشيده شود.

22. قال الامام علي - عليه السلام - :راكبُ الظلمِ يكبُو بِهِ مركبُهُ.
«غرر الحكم، ح 5391»

امام علي - عليه السلام - فرمود: كسي كه بر مركب ظلم سوار شود، مركبش او را با سر به زمين مي زند.


23. قال الامام علي - عليه السلام - :بالظلمِ تزُولُ النعمُ.

«غرر الحكم، ح 4230»

امام علي - عليه السلام - فرمود: بر اثر ظلم، نعمتها زايل مي شوند.


24. قال الامام علي - عليه السلام - :يَنامُ الرجلُ علي الثُكلِ و لا ينامُ علَي الظلمِ.

«غرر الحكم، ح 11028»

امام علي - عليه السلام - فرمود: مرد بر مرگ فرزندش مي خوابد، اما بر ستمي كه به او شده، خوابش نمي برد.


25. قال الامام علي - عليه السلام - :اُذْكُرْ عندَ الظلمِ، عَدلَ اللهِ فيكَ، و عِنْدَ القُدرَةِ قدرةَ اللهِ عليكَ.

«بحار الانوار، ج 75، ص 322»

امام علي - عليه السلام - فرمود: در هنگام ستم، عدالت خداوند را كه با تو خواهد داشت، به ياد آر و هنگام قدرت، قدرت خدا را كه بر تو دارد، ياد كن.

على(ع):« ان هذه النفس لامارة بالسوء، فمن اهملها، جمحت به الى المآثم» براستى و حقیقت که این نفس(انسانى) پیوسته و مرتب به بدى امر مى‏کند در نتیجه هر کس آن را به خود واگذارد (و به کارى نگمارد) نفس او را به سمت گناهان مى‏کشاند(الغرر والدرر، باب النفس ، ج 1، ص 544، ح 4)

ظلم
26. قال الامام علي - عليه السلام - : مَنْ جارَ أهلكَهُ جَورُهُ.

«غرر الحكم، ح 7835»

امام علي - عليه السلام - فرمود: هر كه ستم كند، ستمش او را به هلاكت كشاند.


27. قال الامام علي - عليه السلام - :مَنْ عَمِلَ بالجَوْرِ عَجلَ اللهُ هلكَهُ.

«غرر الحكم، ح 8723»

امام علي - عليه السلام - فرمود: هر كه ستم كند، خداوند نابودي او را شتاب بخشد.

28. قال الامام علي - عليه السلام - :اِحْذَرِ الْعَسفَ و الحَيفَ فإنَّ العسفَ يعُودُ بالجلاءِ و الحيفَ يدعُو اِلي السيفِ.

«نهج البلاغه، حكمت 476»

امام علي - عليه السلام - فرمود: از زورگويي و بيدادگري بپرهيز؛ زيرا زورگويي باعث در به دري مردم مي شود و بيدادگري كار را به شمشير مي كشاند.


29. قال رسول الله - صلي الله عليه وآله - : اتَّقُوا الظلمَ فإِنَّهُ ظلماتُ يومِ القيامةِ.

«الكافي، ج 2، ص 332»

پيامبر اكرم - صلي الله عليه وآله - فرمود: از ظلم كردن بپرهيزيد، زيرا به درستي که آن ظلمتهاي روز قيامت است.

30. قال رسول اللّه - صلي الله عليه وآله - : إِيّاكُمْ و الظلمَ فإنَّ الظلمَ عندَ اللهِ هُوَ الظلماتُ يومَ القيامة.

«بحار الانوار، ج 75، ص 309»

پيامبراكرم - صلي الله عليه وآله - فرمود: بپرهيزيد از ظلم کردن؛ زيرا ظلم نزد خداوند، همان ظلمات روز قيامت است.

مـردى خـدمـت امـام حـسـن علیه السلام آمـد و عـرض كـرد: "اى پـسـر رسـول خـدا! چـه بـر سـر مـا آمـده كه مرگ را ناپسند مى‌پنداریم و آن را دوست نمى‌داریم ؟!
حضرت فرمود: زیـرا شـمـا آخـرتـتـان را ویـران و دنـیـایـتـان را آبـاد كـرده‌ایـد. از ایـن رو، انتقال از آبادى به ویرانى را ناپسند مى‌دارید.
. بحارالانوار، ج 6، ص 129.

رسول خدا (صلّى الله عليه و آله و سلم) فرمود: ميان گرسنگى و دروغ جمع نكنيد. (شما كه ميل داريد چرا دروغ مى‌گوييد؟)
اسماء مى‌گويد خدمت آن حضرت عرض كردم: يا رسول الله اگر به چيزى كه ميل داريم اظهار بى ميلى كنيم دروغ گفته‌ايم؟ فرمود: دروغ هر چند كوچك باشد در نامه عمل نوشته مى‌شود.

ظلم

31. قال الامام علي - عليه السلام - : و لَئِنْ أمهَلَ الظالِمَ فَلَنْ يفوتَ أخذُهُ ... .

«نهج البلاغه، خطبه 97»

امام علي - عليه السلام - فرمود: اگر خدا به ستمگر مهلت دهد، كيفر او هرگزفراموش نمي شود.


32. قال رسولالله - صلي الله عليه وآله - : إِنَّ اللهَ يمهلُ الظالمَ حَتَّي يقولَ قَدْ أهمَلَني ثُّمَ يأخذُهُ أخذةً رابِيَةً إِنَّ اللهَ حمدَ نفسَهُ عنْدَ هَلاكِ الظّالمينَ فقالَ: فَقُطِعَ دابِرُ القَوْمِ الذينَ ظلمُوا و الحمدُ للهِ ربِّ العالمينَ.

«بحار الانوار، ج 75، ص 322»

پيامبر اكرم - صلي الله عليه وآله - فرمود: خداوند به ستمگر چندان مهلت مي دهد كه (ستمگر) مي گويد مرا وا گذاشته است، سپس او را سخت كيفر مي دهد. خداوند پس
از نابود كردن ستمگران، خود را حمد و سپاس گفته و مي گويد: «و بنياد گروهي كه ستم مي كردند، قطع شد و حمد و سپاس مخصوص پروردگار جهانيان است».


33. قال الامام الصادق - عليه السلام - :نعوذُ باللهِ يا أَبَا بصيرٍ أَنْ تكونَ ممَّنْ لبسَ إيمانَهُ بظلمٍ، ثُمَّ قالَ:اُولئِكَ الخوارجُ و أصحابُهُمْ.

«بحار الانوار، ج 69، ص 153»

امام صادق - عليه السلام - : فرمود: پناه مي بريم بر خدا، اي ابا بصير، از اين كه جزء كساني باشي كه ايمانشان را با ستم در آميختند. سپس فرمود: اينان خوارج و هم مسلكان آنها هستند.

34. قال الامام علي - عليه السلام - :ليسَ شئٌ أَدعي إِلي تغييرِ نعمةِ اللهِ و تعجيلِ نقمتِهِ مِنْ إِقامَة علي ظُلْمٍ فَإِنَّ اللهَ سميعٌ دعوةَ المُضْطَهِدينَ و هُوَ للظالمينَ بالمرصادِ.

«نهج البلاغه، نامه 53»

امام علي - عليه السلام - فرمود: براي تغيير و دگرگوني نعمت خدا و شتاب بخشيدن در خشم و انتقام او، هيچ چيز كارگر تر از ظلم نيست؛ زيرا خداوند دعاي ستمديدگان را مي شنود و همواره در كمين ستمگران است.

35. قال الامام الباقر - عليه السلام - :لما حضرَ عليَ بن الحسينِ - عليه السلام - الوفاةُ ضَمَّني إلي صدرِهِ ثُّمَ قالَ:يا بُنَيَّ اُوصيكَ بما أَوصاني بِهِ أَبِي - عليه السلام - حينَ حضَرَتْهُ الوفاةُ ... .

«الكافي، ج 2، ص 331»

امام باقر - عليه السلام - فرمود: هنگامي كه وفات (پدرم) علي بن الحسين - عليه السلام - فرا رسيد، مرا به سينه خود چسبانيد و سپس فرمود: فرزندم! تو را به همان چيزي سفارش مي كنم كه پدرم در هنگام وفاتش به من سفارش كرد و فرمود كه پدر او نيز همان را به ايشان سفارش كرده است. فرمود: فرزندم! بپرهيز از ستم كردن به كسي كه در برابر تو ياوري جز خدا نمي يابد.


36. قال الامام علي - عليه السلام -فيما تبرأَ منَ الظلمِ): و الله ِلَأَنْ أبيتَ علي حَسَكِ السَعدانِ مُسَهَّداً أوْ اُجَرَّ في الأغلالِ مُصفَّداً، أحبُ إليَّ مِنْ أن ألقي اللهَ و رسولَهُ يومَ
القيامةِ ظالماً لبعضِ العبادِ ... .

«نهج البلاغه، خطبه 224»

امام علي - عليه السلام - : در خطبه اي كه ضمن آن از ظلم بيزاري مي جويد، فرمود: به خدا سوگند اگر شب را روي اشتر خار بيدار مانم و مرا دست بسته در غل و زنجير بكشانند، خوشتر دارم از اين كه در روز قيامت با دامني آلوده به ستم بر يكي از بندگان خدا يا غصب چيزي از اشياء پوچ و بيهوده دنيا، بر خدا و رسول او وارد شوم. چگونه به خاطر جسمي كه تار و پودش به سرعت سوي پوسيدگي پيش مي رود و روزگاران درازي در زير خاك مي ماند، بر كسي ستم كنم؟

امیرالمومنین علی علیه السلام میفرمایند:

چقدر برای هر انسانی سزاوار است که در ساعات شبانه روز،
ساعتی را به کناری رود که در آن مشغول کننده ای او را سرگرم نکند و از خودش حساب بکشد
و ببیند آنچه در این روز انجام داده به سود آخرتش بوده یا به زیانش!



غرر الحکم، ص 825

پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از تجسس در اعمال دیگران برحذر داشته اند و عاقبت فرد عیب جو را رسوایی و برملا شدن عیوبش دانسته اند. «..لَا تَتَّبِعُوا عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِینَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ فَضَحَهُ وَ لَوْ فِی جَوْفِ بَیْتِه ..؛ (برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، ج1، ص104، ح83) عیب های مومنان را جستجو نکنید؛ زیرا هر که دنبال عیبهای مومنان بگردد خداوند عیبهای او را دنبال کند و هر که خداوند متعال عیوبش را جستجو کند، او را رسوا سازد گرچه درون خانه اش باشد».

امام علی علیه السلام:
لا تواخِ مَن یَستُرُ مَناقِبَکَ وَ یَنشُرُ مَثالِبَکَ.

با کسی که خوبیهایت را می پوشاند و عیبهایت را آشکار می سازد برادری مکن.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 418 ، ح 9565

⭐️امام كاظم عليه السلام :

رسول اكرم صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله :
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَعَنَ آكِلَ الرِّبَا وَ مُؤْكِلَهُ وَ كَاتِبَهُ وَ شَاهِدَيْهِ
@ahadis_aemmeh
خداى عز و جل رباخوار و ربا دهنده و نويسنده و شاهد بر آن را لعنت كرده است.
من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 8 ، ح 4968 - امالى(صدوق) ص 425 ، ح 1

رسول اكرم صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله :
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَعَنَ آكِلَ الرِّبَا وَ مُؤْكِلَهُ وَ كَاتِبَهُ وَ شَاهِدَيْهِ
@ahadis_aemmeh
خداى عز و جل رباخوار و ربا دهنده و نويسنده و شاهد بر آن را لعنت كرده است.

امام علی(ع) نیز درباره شوخی فرموده است: «مزاح زمینه‌ساز کینه‌توزی است؛ هیچ کس شوخی نکرد مگر آنکه شوخی، او را از عقل و خرد می‌اندازد؛ کسی که شوخی کند به وسیله آن خوار و زبون خواهد شد؛ آفت شخصیّت و هیبت آدمی مزاح است. برای هر چیزی بذری است و بذر دشمنی مزاح و شوخی است» ((مجلسی، ج77، ص142).

رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند

اَلصَّرعَةُ كُلُّ الصَّرعَةِ الَّذى يَغضبُ فَيَشتَدُّ غَضَبُهُ

وَ يَحمَرُّ وَجهُهُ وَ يَقشَعِرُّ شَعرُهُ فَيَصرَعُ غَضَبَهُ

كمال دليرى آن است كه كسى خشمگين شود و خشمش شدّت گيرد

و چهره اش سرخ شود و موهايش بلرزد، امّا بر خشم خود چيره گردد.



نهج الفصاحه ص 549 ، ح 1872

غنا

1. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : اَنَّ اللهَ بَعثََني رحمةً للعالَمين و لِاَمحقَ المعازفَ و المزاميرَ و امورَ الجاهلية.

«بحار الانوار، ج 79، ص 250»

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: خداوند مرا مبعوث كرد تا رحمتي براي جهانيان باشم و ساز و ني ها و امور جاهليت را نابود سازم.


2. قال الامام الصّادق - عليه السّلام -: بيتُ الغناء بيتٌ لا تُؤمَنُ فيه الفجيعةُ و لا تُجابُ فيه الدَّعوةُ و لا تَدخلُه الملائكة.

«دعائم الاسلام، ج 2، ص 280»

امام صادق - عليه السّلام - فرمود: خانه اي كه در آن غناء و ساز و آواز نواخته شود، از مصيبت ها و بلاهاي دردناك در امان نيست و دعا در آن خانه مستجاب نمي گردد و فرشتگان به آن خانه وارد نمي شوند.


3. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله- : كان اِبليسُ اَوّلَ مَن تَغَنّي.

«وسائل الشيعه، ج 12، ص 231»

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: ابليس نخستين كسي است كه به غناء و آوازه خواني پرداخت.


4. قال الامام الباقر - عليه السّلام - :الغِناءُ مِمّا وَعَدَاللهُ عليه النارَ و تلاهذه الآية: و مِنَ الناس مَن يشتري لهوَ الحديث ليُضِلَّ عن سبيل الله ... (لقمان، 6).

«وسائل الشيعه، ج 12، ص 226»

امام باقر - عليه السّلام - فرمود: غنا و آوازه خواني از جمله گناهاني است كه خداوند براي آن وعده آتش داده است، سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «برخي از مردم
كساني هستند كه سخن بيهوده را مي خرند تا ديگران را از روي ناداني از راه خدا گمراه كنند و آيات الهي را به استهزاء گيرند، براي آنان عذابي خواركننده خواهد بود».

5. قال الامام الرضا - عليه السّلام - : اِستماع الاَوتار مِنَ الكبائر.

«مستدرك الوسائل، ج 13، ص 220»

امام رضا - عليه السّلام - فرمود: گوش دادن به (صداي) تارهاي موسيقي از گناهان كبيره است.

امام على عليه السلام:
اَلحِرصُ وَالكِبرُ وَالحَسَدُ دَواعٍ إِلَى التَّقَحُّمِ فِى الذُّنوبِ؛

حرص و تكبّر و حسادت، انگيزه هاى فرورفتن در گناهانند.
(نهج البلاغه، حكمت 371)

قالَ أميرُالْمُؤْمِنين عليه السلام: عَجِبْتُ لِمَنْ يَحْتَمى الطَّعامَ لِأَذِيَّتِهِ، كَيْفَ لايَحْتَمى الذَّنْبَ لِأَليمِ عُقُوبَتِهِ. حديث
حضرت على عليه السلام فرمود: در شگفتم از كسى كه از غذا(ى فاسد) به خاطر رنج و آزارش پرهيز مى كند، امّا از «گناه»، به خاطر عذاب دردناكش پروا و پرهيزى ندارد!

غنا
6. عن ابي عبدالله - عليه السّلام - في قول الله تعالي: «و اجتنبوا قولَ الزُّور» (حج، 30)، قال: قول الزُّورِ الغِناء.

«وسائل الشيعه، ج12، ص227»

امام صادق - عليه السّلام - درباره سخن خداوند كه مي فرمايد: «از گفتار باطل بپرهيزيد» فرمود: گفتار باطل همان غناء است.


7. قال الامام الصّادق - عليه السّلام -: شرُّ الاَصواتِ الغِناء.

«وسائل الشيعه، ج 12، ص 229»

امام صادق - عليه السّلام - فرمود: بدترين صداها، غناء (و آوازه خواني) است.


8. قال الامام الصّادق - عليه السّلام -: الغناءُ مجلسٌ لاينظر اللهُ اِلي اَهلهِ.

«وسائل الشيعه، ج 12، ص 288»

امام صادق - عليه السّلام - فرمود: مجلس غناء مجلسي است كه خدواند به اهل آن نظر (لطف و رحمت) نمي كند.


9. قال الامام الصّادق - عليه السّلام -: الغناءُ يورث النفاقَ و يُعقِبُ الفقر.

«وسائل الشيعه، ج 12، ص230»

امام صادق - عليه السّلام - فرمود: غناء و آوازه خواني باعث نفاق و دوروئي شده و فقر و تنگدستي را به دنبال دارد.


10. قال الامام الصّادق - عليه السّلام -: الغناءُ عُشُّ النفاق.

«وسائل الشيعه، ج 12، ص 227»

امام صادق - عليه السّلام - فرمود: غناء و آوازه خواني، لانه نفاق و دوروئي است.

امام باقر و امام صادق عليهماالسلام :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
همانا ابليس به گناهان خرد انگاشته شما خشنود است .
بحارالأنوار جلد 73 صفحه 363