فقه و حقوق

قصاص و دیه زن در مقابل مرد

بنام الله معبود یگانه

با سلام
طبق ایه 177 قران کریم که ایه قصاص است قصاص بدین صورت است که ازاد در باربر ازاد برده در مقابل برده و زن در مقابل زن حال این سوال پیش میاد در مورد قتل زن توسط مرد چگونه عمل میشود که فقها میگویند نصف دیه مرد را باید داد تا ان مرد قصاص شود زیرا که مرد محور چرخه اقتصادی برا ی خانواده است حال اگر یک زن محور چرخه اقتصادی بود و توسط یک مرد به قتل رسید چطور باید برخورد شود

رابطه بین فقه و قانون (حقوق)

با سلام

سوال اول
1-قوانین کشور ایران از دستورات دینی (فقه) گرفته میشوند.
2- مراجع تقلید در بسیاری از موارد با هم اختلاف دارند.
حال سوال این است که چه نظری به عنوان قانون تعیین میشود؟ نظر آسان‌تر یا سخت‌تر؟ یا نظر مشهور؟ یا نظر امام خمینی و رهبر؟ یا ..؟

سوال دوم
پس از تعیین یکی از نظرات فقهی به عنوان قانون آیا یک مجتهد می تواند در آن موارد به اجتهاد خودش عمل کند یا یک مقلد به نظر مرجعش؟
یا دیگر آگاهی از نظرات مختلف مراجع در این زمینه ها فقط جنبه علمی دارد و جنبه عملی ندارد و در صورت عمل مجازات دارد؟

* * * فقه و چالش های معاصر * * *

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام خدمت عزیزان

موضوع این تاپیک همونطور که از عنوانش هم بر می یاد راجع به مشکلات فقه ما در دنیای امروز و شرایط کنونی و همینطور راه حل های اونه ، دوستانی که می خوان در این بحث شرکت کنن با یه روحیه ی سلیم ،صادقانه و بدون محافظه کاری و تکلف راجع به مسائلی از این دست در یه چارچوب دینی و نه چارچوبی سکولار ،تامل کنن :
آیا اساسا این مطلب رو قبول دارن که فقه ما در روزگار کنونی با چالش ها یا بن بستایی روبرویه یا نه؟ اگه پاسخ مثبته این مشکلات مربوط به چه حوزه هاییه ؟
آیا قرائت فقهی رسمی و غالب ما و قبل از اون قرائت رسمی و غالب فلسفه ی فقه و اصول فقه ما در حال حاضر می تونه از پس همه ی این چالش ها یا بن بست ها بر بیاد یا نه؟
اگه پاسختون به سوال قبلی منفیه ، برای رفع مشکلاتی که با دیدگاه مشهور فعلی قابل حل نیست چه نوع بازنگری و اصلاحی باید در فقه یا فلسفه و اصول فقه کنونی ما انجام بشه ؟